Το τέλος της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας και η αναγκαιότητα της άμεσης δημοκρατίας

Η αντιπροσωπευτική δημοκρατία έχει τελειώσει. Η ελληνική κυβέρνηση πραξικοπηματικά και αντισυνταγματικά υπέγραψε μια επαίσχυντη δανειακή σύμβαση με την οποία παραχωρούνται άνευ όρων στις τράπεζες, για πρώτη φορά στην ιστορία των συμβάσεων, τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας καθώς και όλα τα δημόσια και ιδιωτικά περιουσιακά της στοιχεία. Ταυτόχρονα, όμως, χάνεται από δω και στο εξής και η δυνατότητα του ελληνικού λαού να μπορεί να παίρνει ο ίδιος τις σημαντικότερες αποφάσεις που αφορούν τη ζωή και την ύπαρξή του. Οι αντιπρόσωποί του, δηλαδή η κυβέρνηση και το κοινοβούλιο, δεν είχαν καμία νόμιμη εξουσιοδότηση να υποθηκεύσουν για πάντα το μέλλον του στους διεθνείς και ντόπιους τραπεζίτες.

Ο θεσμός της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας όχι απλά δείχνει ότι έχει ξεπεραστεί αλλά έχει φτάσει σε ένα νέο ποιοτικό επίπεδο, στο να οργανώνει καταστροφές προς όφελος του χρηματιστικού κεφαλαίου σε βάρος του ελληνικού λαού.

Σήμερα οι μεγάλες αποφάσεις οικονομικές και πολιτικές δεν παίρνονται ούτε καν από τα ίδια θεσμοθετημένα όργανα της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, όπως είναι το Κοινοβούλιο. Έχουν παραμεριστεί με τον πιο απροκάλυπτο τρόπο γιατί ακόμα κι αυτά αποτελούν εμπόδιο για την ύπαρξη του χρηματιστικού κεφαλαίου. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι η δανειακή αυτή σύμβαση ούτε καν επικυρώθηκε από το ελληνικό κοινοβούλιο, όπως προβλέπει το σύνταγμα.

Και όχι μόνο αυτό. Από δω και πέρα η δημοσιονομική πολιτική, η φορολογία, τα όρια συνταξιοδότησης, τα ελλείμματα, το χρέος και γενικότερα όλη η οικονομική πολιτική της χώρας θα καθορίζονται από ένα πανευρωπαϊκό κέντρο μέσω του συμφώνου ανταγωνιστικότητας, με επικεφαλής τη Γερμανία και τις άλλες ανεπτυγμένες χώρες.

Η αντιπροσωπευτική δημοκρατία είναι συνυφασμένη με την αποξένωση της κοινωνίας από το κράτος και τη συγκέντρωση της εξουσίας από μια ελίτ. Ήταν η μορφή που πήρε η δημοκρατία την εποχή των αστικών επαναστάσεων για να εκφράσει τις ανάγκες μιας νέας ανερχόμενης τάξης, παραχωρώντας στο λαό το δικαίωμα της εκλογής των αντιπροσώπων του με σκοπό να μπορέσει το κράτος να έχει την αποδοχή της κοινωνίας για να μπορέσει αυτό να κυβερνήσει.

Η πολιτική έχει γίνει «τέχνη» που την ασκούν ορισμένοι υποτίθεται ειδήμονες οι οποίοι καθορίζουν τη ζωή και το μέλλον μας. Σας πολίτες, εν λευκώ εξουσιοδοτούμε τους αντιπροσώπους μας να παίρνουν αποφάσεις για λογαριασμό μας. Οι αντιπρόσωποί αυτοί δεσμεύονται με γενικότητες να μας εκπροσωπήσουν για τέσσερα χρόνια και αποφασίζουν για συγκεκριμένα και καθημερινά μέτρα χωρίς να έχουν έγκριση από μας για το καθένα ξεχωριστά.

Έχει φτάσει, όμως, στο τέλος ο οικονομικός τρόπος κυριαρχίας που τους επέτρεπε να λειτουργούν ενάντιά μας και υπέρ μεγάλων οικονομικών μονάδων. Ένα νέο μοντέλο παραγωγής που θα βγει από την κατάργηση του χρηματιστικού κεφαλαίου απαιτεί και ένα νέο είδος έκφρασης της δημοκρατίας για να μπορέσουν να ικανοποιηθούν οι ανθρώπινες ανάγκες σήμερα. Γιατί σαφώς το ζήτημα της δημοκρατίας δεν μπορεί να ξεχωριστεί από την οικονομία.

Η μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών στα κοινά και η πληρέστερη ενημέρωσή τους για να αποφασίζουν πιο σωστά δεν αρκεί για να κάνουν τους πολίτες να πάνε πιο κοντά στη δημοκρατία. Χρειάζεται να υπάρξει η άμεση συμμετοχή των πολιτών στη διαμόρφωση και λήψη όλων των αποφάσεων που τους αφορούν.

Η άμεση δημοκρατία έχει την καταγωγή της στην αθηναϊκή δημοκρατία κατά την οποία οι αποφάσεις του δήμου δεν λαμβάνονταν από ειδικούς και εμπειρογνώμονες αλλά από όλους τους πολίτες. Οι ειδικοί ήταν ασήμαντοι γι’ αυτό και οι άρχοντες έβγαιναν με κλήρωση και όχι με εκλογές. Κυρίαρχος θεσμός λήψης των αποφάσεων ήταν η λαϊκή συνέλευση. Η αρχή της δημοκρατίας ήταν ο κάθε πολίτης να γίνεται εκ περιτροπής άρχων και αρχόμενος έτσι ώστε να εμποδίζεται η συγκέντρωση εξουσίας σε μια ελίτ.

Στις μέρες μας η κατάρρευση των πολιτικών ηγεσιών, των κομμάτων και γενικά η αμφισβήτηση σε κάθε μορφή αντιπροσώπευσης ανοίγει το δρόμο για μια κοινωνία όπου η άμεση συμμετοχή των πολιτών στη διαμόρφωση και τη λήψη των αποφάσεων που αφορούν τους ίδιους είναι όσο ποτέ άλλοτε αναγκαία.

Είναι ζωτικής σημασίας το να ψηφίζουμε όλοι μας αν θέλουμε να ακολουθήσουμε τον α’ ή β’ δρόμο. Να έχουμε όλοι δικαίωμα να διοικούμε, να αποφασίζουμε και να δικάζουμε. Αυτό σημαίνει ενεργός συμμετοχή.

Σήμερα συζητείται πολύ το θέμα της αυτοοργάνωσης. Αναπτύσσονται πολύ καλές συζητήσεις που παίρνουν καμιά φορά οξύτατες αλλά ταυτόχρονα αναγκαίες μορφές. Τη στιγμή που παλεύουμε για άμεση δημοκρατία όλες οι απόψεις είναι ανοικτές και ευπρόσδεκτες ακόμα και αν μας εξοργίζουν. Αυτή όμως είναι η αρχή της, διαφορετικά πέφτουμε στην παγίδα να έχουμε ένα άλλο κόμμα με το οποίο όποιος συμφωνεί ακολουθεί και όποιος διαφωνεί φεύγει.

Για να λειτουργήσει η άμεση δημοκρατία δεν χρειάζονται προγραμματικές διακηρύξεις με τη μορφή καταστατικού με τις οποίες άλλος θα συμφωνήσει και άλλος όχι. Δεν πρέπει να αναζητούμε ακόμα κι ένα ελάχιστο επίπεδο ιδεολογικής συμφωνίας. Δεν πάμε να φτιάξουμε ένα νέο κόμμα.

Σαφώς και μπορεί να γίνουν από ορισμένους προτάσεις ολοκληρωμένες και όσο πιο ολοκληρωμένες τόσο το καλύτερο, αλλά δεν είναι υποχρεωτικό να συμφωνούμε όλοι στην ίδια πρόταση. Αυτό που θα ενώσει πραγματικά είναι η άμεση δημοκρατία, να διαφωνούμε σε ότι θέλουμε και όταν η πλειοψηφία θέλει κάτι να το αποφασίζουμε. Αυτό μειώνει τα λάθη. Είναι ο μόνος δρόμος για την ενότητα όλων των πραγματικά προοδευτικά σκεπτόμενων ανθρώπων.

Δεν βάζουμε όρους στην άμεση δημοκρατία. Δεν φοβόμαστε να βάλουμε σε ψηφοφορία καμία άποψη. Όλες οι απόψεις είναι δεκτές. Το μόνο πράγμα βέβαια που δεν μπαίνει σε ψηφοφορία είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα γιατί τότε παύουμε να υπάρχουμε σαν άνθρωποι.

Η άμεση δημοκρατία δεν έχει αντιπροσώπους για την υλοποίηση των αποφάσεων αλλά μεταφορείς των αποφάσεων. Έτσι αποκλείεται ο παραγοντισμός.

Η αντιπροσώπευση οδηγεί στην αδράνεια των ανθρώπων από τα πολιτικά πράγματα. Ο κάθε αντιπρόσωπος από τη στιγμή της εκλογής του γίνεται παράγοντας, επιβάλλεται λόγω της ιδιότητάς του πάνω στην κοινωνία και χρησιμοποιεί την εκλογή του συνήθως για δικό του όφελος και για τη δική του ματαιοδοξία. Αναγορεύεται ειδήμων λόγω της αναγκαστικής ενασχόλησής του με το αντικείμενο, εκμεταλλεύεται τις γνωριμίες, τις διασυνδέσεις του, δημιουργεί «αυλή» και κλίκες για να τον στηρίζουν.

Αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι από τη στιγμή που εκλέγουμε τους αντιπροσώπους μας δεν υπάρχει λόγος εμείς να έχουμε ενεργή συμμετοχή. Θεωρώντας ότι οι αντιπρόσωποί μας λειτουργούν για τα συμφέροντά μας περιμένουμε απ’ αυτούς να μας λύνουν τα προβλήματά μας, γινόμαστε έτσι αδιάφοροι, άβουλοι, απομακρυνόμαστε από τα κοινά και θεωρούμε αυτό που συμβαίνει γύρω μας να είναι έξω από μας, απόμακρο και έτσι αδύνατο να το αλλάξουμε.

Στις μέρες μας η αξιοποίηση της ηλεκτρονικής τεχνολογίας ανοίγει πολλούς δρόμους για την εφαρμογή της άμεσης δημοκρατίας, ενώνοντας ανά πάσα στιγμή ευρεία στρώματα του πληθυσμού οργανώνοντας έρευνες, συζητήσεις, δημοψηφίσματα πάνω σε όλα τα θέματα που μας απασχολούν.

Έχουμε μάθει να σκεφτόμαστε με στερεότυπα και με τον τρόπο που λειτουργούν τα πολιτικά κόμματα εμποδιζόμενοι έτσι να βλέπουμε καθαρά την έννοια της δημοκρατίας.
Το δικαίωμα στη λήψη αποφάσεων είναι ατομικό δικαίωμα του κάθε ανθρώπου και δεν παραχωρείται ούτε μεταβιβάζεται σε κανέναν αντιπρόσωπο. Κανένας δεν είναι ικανότερος από τον καθένα από μας στην άσκηση εξουσίας.

Ομάδα Πολιτών Ηλιούπολης

11 σκέψεις σχετικά με το “Το τέλος της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας και η αναγκαιότητα της άμεσης δημοκρατίας

  1. α) Αθηναϊκη (δημοκρατια):
    1) σκλαβοι και δουλοι δεν ειχαν την δυνατοτητα του εκλεγειν και εκλεγεσθαι
    2)ειπηρχαν σκλαβοι και δουλοι
    3)οι γυναικες δεν εκλεγονταν ουτε ψηφιζαν
    4)το ιδιο και οι παρειες οι φτωχοι και οι αδαεις
    συν οτι οι μεγαλυτερες προσωπικοτητες την εποχης(Σωκρατης,Πλατων, Επικουρος , Ηρακλειτος, Διογενης) ενα πραμμα μαχονταν, τη δημοκρατια που επικαλεισθαι ωσαν πανακεια, και ελεγαν οτι δεν ειναι το δικαιοτερον, αφου και εσεις ειπατε οτι αφου μπορουν (οι αρχοντες ) να διαπλεκονται μεταξυ τους, τοτε και θα το κανουν..

    Και πραγματι και στις μερες μας ακομα ειπαρχει σκλαβια και δουλεια αποτελεσμα των μεσων χειραγωγησης μαζων, της Δημοκρατιας και της χριστιαννικης ηθικης του σκοταδισμου, που με εννοιες αοριστες του τυπου: εχουμε οραμα, εχουμε προοπτικη, ανθρωπινα δικαιωματα και αλλα κουραφεξαλα σου περνουν την ελευθερια για την επομενη τετραετια, μετα σου επιστρεφουν και το οραμα και τα ανθρωπινα δικαιωματα δια της πισω οδου, στο ονομα ειδικα των τελευταιων ολα τα αισχη συμβαινουν παγκοσμιος (οι δυο τελευταιοι πολεμοι των η.π.α.), οπως συνεβησαν και στο ονομα του Ιησου Χριστου που πιθανως εαν ηταν θεϊκος και εβλεπε τι μελει γενεσθαι, θα αναπαυοταν ακομα στα ενδοτερα του κρινου, δυστηχως οι ασκοντες την πολεμικη στο συστημα της σκλαβιας πηραν θανατο η εξορια και ακομα συνεχιζουμε να ζουμε σκλαβωμενοι, δυστηχως ακομα σαν λαος (σ.σ. τοτε ημασταν κοσμοκρατορια) ειμαστε ακομα υπερηφανοι που δοσαμε στην ανθρωποτητα το πιο φαυλο εκ των πολιτικων συστηματων που εμεις χρησιμοποιουσαμε αλλοτε για να κυβερνουμε την οικουμενη, η δε αρνηση της αυθεντιας που συναντησα παραπανω την αφηνω ασχολιαστη αλλα σας παραπεμπω στην απολογια Σωκρατους…

    1. Χρησιμοποιείται το επίθετο «Άμεση» για να διαχωρίσει την κοινοβουλευτική ρεπούμπλικα που αυτοαποκαλείται τεχνηέντως δημοκρατία, από την πραγματική.
      Η σύγχυση των εννοιών είναι εσκεμμένη και για αυτό απαιτείται ο διαχωρισμός/πλεονασμός, αλλιώς γίνεται εκμετάλλευση των εννοιών από το σύγχρονο κοινοβουλευτοκαπηλιό.

      Η Άμεση Δημοκρατία προϋποθέτει ότι η νομοθετική εξουσία ανήκει στον λαό.

      Η Ημί-άμεση «Δημοκρατία» , όπως εφαρμόζεται στην Ελβετία, προϋποθέτει:
      1) τον έλεγχο της νομοθετικής από τον λαό μέσω δημοψηφισμάτων προκληθέντων από τον ίδιο τον λαό (ή υποχρεωτικά για σημαντικές αποφάσεις σύμφωνα με το σύνταγμά τους).
      2) Την πρόταση νέων νομοθετημάτων από τον λαό μέσω του Initiative (λαϊκή πρωτοβουλία).

      Ανθρώπινα δικαιώματα είχαν οι δούλοι, καθώς οι ελεύθεροι πολίτες είχαν την εξουσία. Αυτό δείχνει κάτι για εμάς τώρα και τα «ανθρώπινα» δικαιώματά μας.
      Η ύπαρξη της δουλείας ή μη ψήφου των γυναικών αν και μεμπτή, μιλάμε για 2500 χρόνια πριν. Τώρα είμαστε όλοι δούλοι με ψευδεπίγραφη παραχώρηση λευκής επιγραφής κάθε τέσσερα χρόνια που αποκαλούμε ψήφο. Τώρα δηλ δεν έχει κανείς νομοθετική ψήφο, και κανείς δεν είναι επί της ουσίας ελεύθερος.
      Προσωπικά οποιαδήποτε στροφή σε Ημί-άμεση (ονόματι Συμβιβαστική κατά τη βιβλιογραφία) δημοκρατία, ή πολύ περισσότερο σε Άμεση δημοκρατία θα είναι ένα ΤΕΡΑΣΤΙΟ βήμα προόδου από τον αυταρχισμό που βιώνουμε τώρα.

  2. @Κασλεν Γεωργιος
    Οοοουυυφφφ.. σε λίγο θα κατηγορείς τους αρχαίους γιατί απο τότε δεν σκεφτήκαν τον ΟΕ και τα ανθρωπινά δικαιώματα , και μας πηρέ όλους 2000 χρονιά να τα σκεφτούμε…

  3. Θεωρώ ότι οι προθέσεις σας είναι αγνές αλλά..τεράστια εννοιολογικά λάθη. 1) ο κοινοβουλευτισμός δεν είναι δημοκρατία. Δημοκρατία υπάρχει ΜΟΝΟ όταν η νομοθετική ανήκει στο λαό. 2) Δεν υπάρχει ούτε άμεση ούτε έμεση δημοκρατία παρά μόνο δημοκρατία. 3)Αντιπρόσωπος είναι εκείνος που εκτελεί εντολές. Όταν δεν εκτελεί εντολές είναι νταβατζής (και αυτοί δεν εκτελούν εντολές μας και επομένως δεν είναι αντιπρόσωποι. Άρα δεν τίθεται θέμα «αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας».
    4) για περισσότερα δείτε στο bezedakos.blogspot.com 5) ΜΟΝΟ τους ολιγαρχοφασίστες συμφέρει το να αποκαλούμε τον κοινοβουλευτισμό δημοκρατία με οποιοδήποτε προσδιοριστικό επίθετο μπροστά απ τη λέξη δημοκρατία.

  4. Εν παση περιπτωση κυριες & κυριοι , ενθεν & ενθεν , εγω προσωπικα δεν εχω κανενα προβλημα αν ζουσα σε μια κοινωνια η οποια θα υμνηνηται θα δοξαζεται & θα αποτελει παραδειγμα 2500 χρονια μετα!!!! Τι στο καλο κατι δεν ειχα μαθει & εγω;;;;
    Αντι αυτου τι εχω να παρουσιασω;;;τον ΠΑΓΚΑΛΟ;;; τον ΓΑΠ (JEFRY);;;τον ΒΟΥΛΓΑΡΑΚΗ;;; τον ΖΑΧΟΠΟΥΛΟ;;; (για να μην ξεχνιωμαστε!!!!) τον…………..τον…………..τον…………Κι αν δεν τους ψηφισαμε εμεις ,τους ψηφισαν οι μαναδες μας , οι πατεραδες μας , τα αδελφια μας κ.ο.κ . Λοιπον το πολιτευμα (ονομαστε το οπως θελετε) που μου δινει το δικαιωμα να ελεγχω την εξουσια ΑΜΕΣΑ και να την κρινω (εστω & αδικα πολλες φορες) ΑΜΕΣΑ , εμενα δεν μου φαινεται ασχημο. Διαφορετικα θα συνανταμαι το φαινομενο της ΠΑΡΑΓΡΑΦΗΣ (Δεν ξερω αν σας θυμιζει κατι η λεξη;;;; , καθως επισης & που αλλου την εχεται συναντησει ΕΚΤΟΣ απ τα οικονομικα εκληματα που εχουν διαπραξει υπουργοι, μεγαλοστελεχοι , ηγουμενοι, υπουργειων , επιχειρησεων , οργανισμων, μοναστηριων!!!! που «συνεργαζονται» με το δημοσιο ή ειναι το δημοσιο ).

  5. Η κλήρωση γινόταν από ΕΝΙΑΙΟ ψηφοδέλτιο, που δεν είναι πια αυτονόητο, αλλά είναι προϋπόθεση!
    Με επιμονή στο συμφιλιωτικό ΕΝΙΑΙΟ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΟ (που πρότεινε ο Ρήγας -άρθρο 37 στο Σύνταγμα- EΦΑΡΜΟΣΤΗΚΕ στις 3 πρώτες εκλογές και ΥΙΟΘΕΤΗΘΗΚΕ στα 3 πρώτα ελληνικά Συντάγματα, την Ελβετία και από ΑΜΕΤΡΗΤΟΥΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ), μπορούμε να βελτιώσουμε την κοινωνία, με κυβερνήσεις αλληλεγγύης, χωρίς λαμόγια, μίζες και διχόνοια.

    Μπορεί να αρχίσει πριν νομοθετηθεί, από πρωτοβουλίες ανά δήμο, βάζοντας ανεπίσημη κάλπη πριν τις εκλογές για να ψηφίζουν όσοι θέλουν, όσους από τους υποψήφιους θέλουν να αποτελούν το ΕΝΙΑΙΟ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΟ, ώσπου να καταλάβουν όλοι πόσο καλύτερα είναι!

    Το εφάρμοσαν σε 28 δήμους το 2006!*

    http://enieopsifodeltio.wordpress.com
    http://energoipolitesnaxou.blogspot.com/2010/05/blog-post_13.html
    http://parospress.blogspot.com/2010/05/blog-post_9084.html
    http://antipariafwni.blogspot.com/2009/01/niki.html
    http://www.eleftheria.gr/viewarticle.asp?aid=6954&pid=5&CategoryID=5&txt=%CE%B3%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%B3%CE%B1%CE%BA%CE%B7%CF%82
    http://fonirodopis.gr/press/?p=12718
    http://apps.facebook.com/causes/61685
    http://www.kpad.gr/text/thesis/enieo1.htm
    http://edrana.blogspot.com/2007/06/blog-post_05.html
    http://troktiko.blogspot.com/2009/05/blog-post_5788.html

    * Κυκλάδες – Ανάφης, Άνω Σύρου, Δονούσης, Ηράκλειας, Κορθίου, Ποσειδωνίας
    Αν. Αττική – Συκαμίνου
    Γρεβενά – Αβδέλλας
    Δωδεκανησου – Αστυπάλαιας, Λειψών
    Ηρακλείου – Θραψανού, Ρούβα, Παλιανής
    Ιωαννίνων – Βαθυπέδου
    Λακωνίας – Ασωπού, Γερόνθρων, Καρυών
    Λάρισας – Καρυάς
    Λασιθίου – Νεάπολης, Οροπεδίου Λασιθίου, Βραχασίου
    Λευκάδας – Καστού
    Ρεθύμνης – Αρκαδίου, Κουρητών, Νικηφόρου Φωκά
    Σερρών – Άνω Βροντούς
    Χανίων – Γαύδου, Κρυονερίδας

Σχολιάστε