Οι γκρίζες ζώνες του Ελληνικού

Μια νοερή «ξενάγηση» στην πεζή πραγματικότητα του Ελληνικού επιχειρεί σήμερα η «Ε», που αποδεικνύει ότι δέκα χρόνια μετά το κλείσιμο του αεροδρομίου και έπειτα από τέσσερις μελέτες, οι οποίες έχουν πληρωθεί με χρήματα των φορολογουμένων, η σημερινή κυβέρνηση συνεχίζει να βαδίζει στα τυφλά, χωρίς πρόβλεψη για υπαρκτά προβλήματα που υπάρχουν στο χώρο των 6.264 στρεμμάτων, μαζί με τις γειτονικές εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά.
Υπολογίζεται, με βάση τη μελέτη του Πολυτεχνείου, ότι τα απολύτως «καθαρά» κομμάτια καλύπτουν 1.700 στρέμματα στο νότιο τμήμα του παλιού αεροδρομίου.
Στην «καρδιά» του μελλοντικού πάρκου βρίσκονται οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις που μαζί με τον περιβάλλοντα χώρο, που έχει περιφραχθεί με 56.000 μέτρα συρματόπλεγμα, αφαιρούν περίπου 1.800 στρέμματα, σχεδόν το 30% της συνολικής έκτασης. Ενα μέρος τους, όπως το κανό-ε-καγιάκ, έχουν εκμισθωθεί σε ιδιώτες με συμβάσεις 30 χρόνων. Τα ανοιχτά γήπεδα έχουν παραχωρηθεί σε ποδοσφαιρικές ομάδες, ενώ οι κλειστές εγκαταστάσεις ενοικιάζονται περιστασιακά για εκδηλώσεις. Εκκρεμούν επίσης αιτήματα για την κατασκευή υπαίθριων γκαράζ με εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης, σε έκταση 20 στρεμμάτων που μάλιστα βρίσκεται έξω από τους περιφραγμένους χώρους.
Νοικιασμένο, για 45 χρόνια, είναι το ολυμπιακό κέντρο ιστιοπλοΐας στον Αγιο Κοσμά, επιφάνειας 110 στρεμμάτων, και ο όμιλος έχει το δικαίωμα να κατασκευάσει κτίρια συνολικής επιφάνειας 60.000 τετραγωνικών και να μετατρέψει το χώρο σε τουριστική μαρίνα. Ως τώρα δεν καταβάλλει τα ενοίκια και έχει κινηθεί η διαδικασία έκπτωσής του, που εκκρεμεί στη Δικαιοσύνη.
Στον υπόλοιπο χώρο του παλιού αεροδρομίου, η μελέτη του Πολυτεχνείου καταγράφει 480 κτίρια που καλύπτουν συνολικά 708 στρέμματα. Ενα μέρος από αυτά έχουν δεσμευθεί και καλύπτουν τις ανάγκες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία, παρά τις κατά καιρούς αντίθετες διαβεβαιώσεις των αρμόδιων υπουργών, θα συνεχίσει να λειτουργεί στο χώρο του Ελληνικού. Υπάρχουν ακόμη εγκαταστάσεις του τραμ, των λεωφορείων της ΕΘΕΛ, αλλά και χώρος για την υποδοχή απορριμμάτων, που καλύπτουν 189 στρέμματα.
Ξεχωριστή περίπτωση είναι το κτίριο του παλιού ανατολικού αερολιμένα, έργο του μοντερνιστή Ε. Saarinen, που μένει χρόνια χωρίς συντήρηση και αξιοποιείται περιστασιακά ως εκθεσιακός χώρος, μαζί με έκταση περίπου 200 στρεμμάτων που το περιβάλλει. Ανήκει στην υπό αναδιάταξη εταιρεία Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα.
Υπάρχουν όμως και ανοικτά ζητήματα:
* Απόφαση του ΣτΕ δικαίωσε την Αερολέσχη και ζητεί να παραμείνουν οι διάδρομοι προσγείωσης, σημειώνοντας πως είναι η μόνη χρήση που χαρακτηρίζεται συμβατή με το προβλεπόμενο πάρκο. Εκ των πραγμάτων, οι λωρίδες αυτές αποτελούν μεγάλο μπελά, γιατί έχουν ιδιαίτερα ενισχυμένη θεμελίωση και δεν είναι εύκολο να ξηλωθούν για να ενταχθούν στο πράσινο.
* Παλιοί ιδιοκτήτες ακινήτων που είχαν απαλλοτριωθεί σε διαφορετικές φάσεις, ώς και τα μέσα της δεκαετίας του ’60, για τις ανάγκες του αεροδρομίου διεκδικούν την επιστροφή της περιουσίας τους. Επισημαίνουν ότι η απαλλοτρίωση είχε γίνει για εθνικούς σκοπούς και σήμερα δεν μπορεί να εκχωρηθεί για εμπορικές χρήσεις. Τα πρώτα δικαστήρια δεν τους έχουν δικαιώσει.
* Σχεδιασμοί του υπουργείου Υποδομών προβλέπουν επέκταση της Αττικής οδού προς τα νότια. Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι θα σταματά στο ύψος της λεωφόρου Βουλιαγμένης, αλλά θεωρείται βέβαιο ότι θα συνεχίζει ώς την παραλιακή και επομένως θα διασχίζει το χώρο. Δεν φαίνεται εύκολο να χαραχθεί ο δρόμος στις άκρες του χώρου.
Η μελέτη που εκπόνησε ομάδα ειδικών του Πολυτεχνείου, με υπεύθυνο τον καθηγητή Νίκο Μπελαβίλλα, για λογαριασμό των γύρω Δήμων Ελληνικού-Αργυρούπολης, Αλίμου και Γλυφάδας, προβλέπει τη διάθεση 100 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία πάρκου, στο οποίο:
* Το 60% της επιφάνειας θα καλυφθεί από υψηλό πράσινο, με έμφαση στην πειραματική γεωργία και αξιοποίηση εθελοντών.
* Στην υπόλοιπη έκταση θα συνυπάρχουν το πράσινο με τις αθλητικές εγκαταστάσεις.
* Θα διατηρηθούν 241 κτίρια με συνολική επιφάνεια 366.000 τετραγωνικά, για να καλυφθούν κοινωνικές ανάγκες.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Advertisements

4 σκέψεις σχετικά με το “Οι γκρίζες ζώνες του Ελληνικού

  1. Στο ΣτΕ προσέφυγα εγώ, ο Κώστας Καββαθάς, δημοσιογράφος και ο Π. Σακελλαρίου με νομικό σύμβουλο τον Θεώδωρο Θεοχάρη για λόγους που ΔΕΝ έχουν να κάνουν με «αερολέσχες». Γιάννη. μη πέφτεις στη «λούμπα» εκείνων που κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν,,,,
    Δες σε παρακαλώ την Υπ’ Αριθμόν 1938/2010 απόφαση του Δ Τμήματος του ΣτΕ

    • Θα το κοιταξω, και θα ηταν καλο επισης να σχολιασεις αναλυτικα στην πηγη του αρθρου για να μπαινουν τα πραγματα στη θεση τους. be well!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s